duminică, 2 iunie 2013

Stratul inaltat!

Azi iarna am avut timp de planuri si planulete: unde pun rosiile? cum scap de salcia imensa care umbreste mai mult de jumatate de curte? oare pot sa fac un strat inaltat?
Prin aprilie dupa o  intrega aventura cu salcia , drujba stricata, inca o drujba stricata si curtea plina cu mladite si buturugi de salcie am reusit sa ne apucam de stratul inaltat. Am intrebat si eu la cei avizati,multumesc Vasi, ca nu prea stiam mare lucru despre astfel de straturi.
Dupa lungi parlamentari am reusit sa ne decidem asupra locului in care ar trebui sa amplasam stratul, nu am sapat pamantul l-am lasat asa. A facut sotul meu o lada imensa, eu o vroiam mai mica dar m-am bucurat sa o vad asa mare :))
The lada:)
Am acoperit pamantul cu cartoane:
Apoi a urmat cea mai urata parte: gainatul. Am carat cateva roabe pline care au fost frumos aranjate. Tulpiniile de porumb sunt ramasite de la gaste care iarna mananca asa ceva:)
Buturuga din poza de sus este tocatorul nostru:) am tocat toata masa verde cu toporul din cauza si deoarece inca nu avem nasina de tocat crengi:)
Dupa tocat juma' de zi am mai pus un rand de gazon tuns si apoi am pus pamantul si am purces la plantat.
Am pus rosii care sunt vesele si inflorite,desi furtuna le-a facut praf frunzele, unele au inceput si sa lege:

 Mai am in stratul inaltat tarhon , castraveti si urmeaza mai multe plante aromatice.
Plantele cresc mai repede si se simt bine, anul viitor mai avem in plan inca unul dar mai mic:)

30 de comentarii:

  1. Vad ca tot mai multi gradinari aplica metoda stratului inaltat. Ma tenteaza si pe mine, da' n-am loc :) Eu am gradina terasata, impartita in parcele si rotez culturile imbunatatind pamantul de doua ori pe an.
    E mai usor de sapat in stratul inaltat, e mai comod sa ingrijesti legumele si o sa ai rezultate bune fara doar si poate, atatea bunatati le-ai pus la radacina :) Tin pumnii, sa creasca acolo niste rosii uriase :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si noi l-am facut intr-o parte a curtii in care nu aveam cum sa plantam altceva. Si eu tot in parcele o am impartita Dani. Nu e mai usor de sapat e foarte usor:) Speram sa mancam rosii din stratul inaltat. Multumesc Dani:)

      Ștergere
    2. PS - Ce rosii sunt ? Au frunza mai altfel ...

      Ștergere
    3. Am pus stupice, buzau 1600 si negre. Astea sunt stupice:)

      Ștergere
  2. Este o metoda foarte buna, din cel putin doua motive:
    1. Rosiile nu se vor imbolnavi asa de usor din cauza bolilor prezente in sol;
    1. In stratul inaltat au tot ce le trebuie la categoria nutrienti.

    Dar, pentru ca exista un mic "dar", aveti grija la carenta de Calciu. Citeam pe "horticultorul" ca apare si acolo unde se foloseste mult gunoi de grajd, asa ca e bine de avut in vedere
    Cateva coji de oua zdobite si plasate la radacina lor, printr-o mica gaurica...
    Mai multe poti citi aici http://www.horticultorul.ro/legume/carenta-de-calciu-ca-la-tomate-rosii/

    Arata foarte bine startul
    Incepe si pe mine sa ma tenteze ideea

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Simona au primit coji de oua cand le-am plantat, mai astept putin si o sa le pun din nou!:)

      Ștergere
  3. Hoooo, cum ajung acasa il fac si eu!!!
    Chiar am iarba de tuns, am o gramada de "resturi" si asa mai departe.
    Mersi pentru postare.

    RăspundețiȘtergere
  4. ohoo, dar stiu ca ti-a facut un strat, nu gluma! bravo! sa-l stapaniti sanatosi si sa aveti mult spor!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. L-am facut asa de neam prost:)))
      Multumim!

      Ștergere
  5. O treabă excelentă! Bravo vouă. Felicitări și recolte bogate!

    RăspundețiȘtergere
  6. Mai, dar deja treceti la next level. Bravo!

    RăspundețiȘtergere
  7. EEE, frumos, foarte frumos, cum ar zice in reclama :))
    Sa nu mai zici ever ca este de neam prost, pentru ca atunci cand va fi plin de legume, flori si roade bogate, va da asa o imagine de frumoasa, de o sa iti ceri scuze la el :))
    Puteai sa mai pui materiale, sa ajungi la inaltimea blanilor, dar anul viitor va fi plin si va fi primul in care te vei apuca sa plantezi, garantat :))
    Imi place treaba cu satarul, asa fac si eu la ierburi pentru ca tocatorul toaca numai crengi serioase nu si ierburi fel de fel.
    Si ca sa iti mai spun ceva, ale mele sunt mult, dar mult mai rudimentare decat al tau, dar mie asa imi plac.
    Pupici multi si spor la treaba!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc Vasi tare ma bucur ca-ti place, mai am unele mai mici din rame de geam si tot felul de cutii rudimentare ca ale tale:))
      Nu l-am umplut deoarece la toamna vreau sa bag in el balegar si peste inca un strat de pamant si sa-l fac rasadnita calda pentru primavara viitoare.
      Satarul e la putere din lipsa de altceva:))
      Pupici multi Vasi!

      Ștergere
  8. Am inceput gradinaritul cu straturi inaltate dar pe masura ce m-am extins am renuntat la ele.
    Evident nu se poate mecaniza mai nimic atunci cind pamintul este intre rame. In plus, cel mai mare dezavantaj este la gestiunea apei in lunile de vara cind pamantul trebuie udat mai temeinic. Toata apa era in spatiul dintre straturi, in schimb, in mijlocul lor pamantul era uscat mai jos de citiva cm.
    Iar dupa doi ani scandura de brad netratata a putrezit.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu nu o sa ma extind ca nu am unde, gestiunea apei este ok pana acum din cauza mulciului, in saptamaniile in care nu a plouat stratul inaltat a fost mai putin udat decat gradina si nu era uscat deloc. Scandura daca putrezeste o bagam in strat si o sa punem alta. De mecanizat nu poate fi vorba nici motocultor sau masina de sapat nu avem si nici nu o sa luam deoarece vrem sa folosim metode prin care sa nu mai sapam pamantul.
      La tine e altceva pentru ca tu produci mult noi vrem sa producem doar pentru noi binenteles legumele ca la pasari e alta treaba:)

      Ștergere
  9. Am inceput si eu gradinaritul cu straturi inaltate, dar cu timpul am renuntat la idee.
    Principala problema a lor este ca in lunile de vara cand trebuia sa ud mai serios, apa toata era in spatiul dintre straturi iar pamantul din mijloc era uscat la o adancime de doar cativa cm. Ca rezultat productie record de iarba pe poteca si mai nimic la capitolul legume. In plus dupa doar doi ani scandura de brad a putrezit asa de mult incat nu mai tin cuiele si orice activitate pe marginea stratului rezulta in surpari.
    Unde mai pui ca am grupate 8 astfel de "cutii" de 2,4m pe 1,2m asa ca zona respectiva a fost rapid botezata "la morminte"!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu am o parcela cultivata cu ceapa,ardei, gulii, sfecla si binenteles rosii iar celelalte plante sunt in cutii toate, cartofii in saci ca si experiment anul acesta si anul viitor ca o certitudine:) Eu sunt multumita de ele si la ce agrigultura fac eu, adica pentru familie si animale este suficient si usor de ingrijit:)

      Ștergere
  10. Brindusa, iata o idee excelenta pentru noi, care nu putem cultiva nimic din cauza domnisoarelor cateluse ! Straturile astea inaltate par a fi exact ceea ce ne trebuie, macar acolo, într-un coltisor, sa nu zicem ca nu cultivam si noi nimic.
    Sa nu razi, ma incurca gainatul si tulpinile de porumb, nu am de unde le lua. In schimb, iarba berechet, ca tundem gazonul saptamanal si creste ca voinicii din poveste.
    Ar avea ceva daca am da scandurile cu ulei ars sau cu altceva inainte de a monta ”lada” ? Asa, ca sa reziste la umezeala mai mult.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O sa se linisteasca zburdalnicele la un moment dat
      :). Puteti sa cultivati in jardiniere sau in galeti. Acum tulpini de porumb nu e musai sa puneti dar gainat sau balegar da, deocamdata tot pe care-l avem este arvunit:))) dar la urmatoarea curatenie generala va anunt si veniti dupa el daca vreti:) Nu cred ca are ceva daca lemnul e tratat, noi ne grabeam si nu am mai avut timp de vopsit:)

      Ștergere
    2. OK ! Mulțumesc, să vedem ce zice bossul ! :D

      Ștergere
  11. Foarte frumos! Si eu imi doresc asa ceva pentru ca am mai identificat cateva locuri insorite unde nu a fost sapat niciodata dar ar merge amplasata cate o cutiuta. Sotul meu este mai sceptic dar mi-a promis ca saptamana aceasta imi face o cutie unde vreau sa pun morcovi. Bafta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aurelia sa nu pui gainat si nici balegar de grajd in cutie daca vrei sa pui morcovi. Pamantul sa-l amesteci cu nisip si cu siguranta o sa se faca morcovi mari si frumosi:) Imi pare rau sa aud ca sotul tau e sceptic dar pana la urma o sa se convinga:)
      Bafta si tie:)

      Ștergere
  12. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
  13. La asa straturi visez eu,din scandura si cat mai inalte ,am vazut pe net o gradina cu straturi inalte pana la mijloc de nu trebuia sa te apleci ca sa lucrezi pamantul,cand dau de mat.am sa iti dau linkul sa vezi ce grozav este.
    Eu am facut din ce am avut,dar sunt foarte incantata de ele,imi place ca nu mai trebuie sa sap,iar mulcind nu a mai trebuit sa plivesc aproape de loc,ici colo au iesit ceva buruieni care se inlatura imediat.
    Nu inteleg de ce unii nu inteleg avantajul stratului inaltat,mie imi pare rau ca nefiind terenul nostru nu pot face prea multe ,dar daca ar fi as face toata gradina asa.
    Nu am inteles de ce zicea cineva mai sus ca era problema cu udatul,eu ud masiv in dreptul plantei si saptamanal ud si tot stratul ca sa fie umezeala sub mulci,ca sa aibe ramele tot ce le trebuie si sa se descompuna bine ceea ce am pus in strat.
    Scandurile se dau cu ulei ars ca sa nu putrezeasca,ori se invelesc in folie.
    Oricum,a-ti facut o treaba minunata,sper sa realizati ca se merita sa faci toata gradina asa.
    Succes in tot ceea ce faci!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anul viitor vreau sa mai fac un strat inaltat ca tare bun e. Cu umezeala nu am avut probleme deloc, mulciul tine bine umezeala pamantului si nu ud deocamdata numai odata pe saptamana dar acum cu ploile din ultima vreme nu am mai udat. Ieri am mai plantat niste rosii si era pamantul numai bun:) Scandurile nu le-am dat cu nimic dar o sa fie date la exterior si cand o putrezi o sa le inlocuiesc:)
      Multumim pentru vizita si putere de munca ca la cate am vazut ca ai e nevoie, chiar ieri ma uitam pe blogurile tale:)

      Ștergere
  14. Brandusa, stratul imbogatit cu gainat, lemn sau paie uscate are multe avantaje. Nu se sapa, pentru ca pamantul se pastreaza afanat, nu cresc buruieni, legumele cresc si se dezvolta foarte frumos, toamna si iarna poti sa-l acoperi cu folie si poti cultiva in continuare plante de sezon. Lemnul de pe margine eu l-am tratat cu ulei ars si acum i-am pus niste stalpi din lemn pe margine, inalti de 1.6 m, pe care am fixat plase umbrire si de protectie (pentru pasari si insecte). Mulcit fiind, vei uda rar si la final de sezon poti sa adaugi din nou compost, resturi de macerate si alte bunatati, pregatind stratul pentru anul viitor. Mult succes gospodari minunati!

    RăspundețiȘtergere